BERBUKA DI RUMAH PAK LAH

Saturday 13 September 2008



By : Ayah ngah

Salam Ramadhan Karim…

Begitu pantas masa berlalu, sedar atau tidak kita telahpun berada pada malam ke 13 Ramdhan..bagaimana keadaan sahabat-sahabat sekalian? Masihkah dapat meneruskan puasa dibumi anbia’ ini. Masakan tidak,bumi yang penuh berkah ini telah memberikan seribu erti untuk kita semua. Begitulah dengn diri ini..secara peribadi dapat saya nyatakan bahawa suasana berpuasa di bumi anbia’ ini cukup terasa panggilannya. Lebih-lebih lagi waktu berbuka. Rata-rata masjid di hayyu sabi’,hayyu thamin, hayyu asyir dan banyak lagi tempat disini telah mengadakan maidah ar-rahman bagi menjamu orang yang berpuasa.

Pada bulan puasa ini, orang kaya begitu bermurah hati menjamu dan memberi makan kepada sesiapa sahaja yang singgah di masjid tersebut. Makanan yang dijamu pun boleh kira sedapnya.. yang paling saya gemari sekali tentunya salatoh n firakh..fuh!! meleleh air liur ni bila sebut pasal makanan ni…apa la nak jadi ye he2…apa yang pasti kita kena faham falsafah ini iaitu makan untuk hidup bukannya hidup untuk makan…masyi. Inilah rutin harian kami sejak bermula puasa, Kalau tidak ke masjid Musa, ke masjid Bukhari dan kadang-kadang ke masjid Ridhuan. Jarang benor berbuka dirumah maklum saje le orang bujang katakan...

Hari ini rezeki kitaorang cukup murah..Kami telah dijemput untuk berbuka puasa oleh pak lah dan ahli rumah sekeluarga..rumahnya agak jauh di pergunungan bukhari. Walau bagaimanapun kami tetap melangkah pergi. Bukan mudah untuk berbuka dengan orang besar ni he2. Kesempatan inilah yang kami ambil disamping untuk merasa masakan melayu. Asyik duk buka masakan arab je boring jugak kan?? So gunung pun gunung la janji dapat merasa.

Sampai sahaja di rumah mereka, kami telah disambut baik dan dilayan bagaikan tetamu istimewa. Saya pula terus ke dapur kerana terbau sesuatu yang menggoda keimanan puasa. Rupa-rupanya chef somad dan hasbi sedang memasak didapur. “apa menu hari ni mad?”Tanya saya ingin memastikan juadah berbuka. “Takde ape us ji, qawwari ngan ikan buthi masak pedas je” balas somad selamba. “fuh! sedap tu, ana memang suka tu tambah-tambah ustaz mad yang masak, memang power la” puji saya sambil mengankat ibu jari.. kami sama-sama ketawa

Rupa-rupanya bukan ahli bait kami sahaja yang dipadah,ramai lagi sahabat-sahabt lain yang turut sama dalam majlis ini. Ini termasuklah ust rosdi (exco baru zagzig),ust zahid,ust basit, ust hafiz dan ramai lagi. Yang sedihnya ust faizal tak dapat nk balik bersama-sama dengan kitaorang hu3. Ringkas cerita, sebelum berbuka kami telah dihidangkan dengan sedikit tazkirah daripada BP PMRAM ust hanapi..hampir kesemua tazkirahnya dilontarkan dalam bahasa arab. Kami hanya mengangguk tanda faham walaupun kadang-kadang ada perkataan yang tidak difahami : )

Masanya telah tiba,Jam 6.05 malam kami semua beriftor secara berjemaah dan memulainya dengan buah tamar,kuih-muih yang disumbangkan oleh abang syah po’kde dan terus menjamah nasi. Iftor pada malam ini menampakkan semua yang hadir berselera, buktinya nasi yang semakin berkurangan dalam periuk. Ala kulli hal semuanya menampakkan kepuasan dan kekenyangan. Terima kasih tuan rumah semoga Allah melipat gandakan pahala mu dibulan puasa ini.Setakat ini dulu kisah kami sekeluarga..doakan kami semua bahagia sentiasa.


12 Ramadhan -11.45 malam

sedang khusyuk mendengar tazkirah dari BP napi

eh!macam ahli bait kami je tu..bagus betul dia xkira dimana
sentiasa memberikan khidmat..itulah dia us wan

bergambar kenangan selepas kekenyangan...
yang pakai baju oren tu la tukang masak berbuka kami

0 Comments: