Salam Lebaran & Selamat Hari Raya Aidilfitri

Thursday 2 October 2008

by : ayah ngah

Sekejap sahaja masa berlalu, Sebulan berpuasa di bumi Mesir tidak terasa. Sebulan bagaikan seminggu sahaja. Tiba-tiba pada hari ini kita telahpun menyambut hari raya aidilfitri. Cukup pantas masa berlalu, rupa-rupanya inilah hari raya aidilfitri yang kedua aku sambut di Mesir,hu2 …sedih ke?? Nak kata sedih tu sedih la juga tapi takde la sampai mengalir air mata ni. Eleh..mana ada orang yang xsedih bila berjauhan dengan keluarga kan, mesti teringat punya,,, lebih-lebih lagi klu anak tunggal macam sahabatku di TANTA tu, Tuhan saja yang tahu perasaannya. Klu ada orang yang kata dia tak sedih @ tak ingat pada family masa raya ni,sah la orang tu mesti xde perasaan : ) hu2

Raya tahun ni terasa sunyi sikit sbb ramai kawan2 yang balik beraya kt Malysia. Walau bagaimanapun kesunyian ini tetap juga terubat dengan hadirnya sahabat2 dari Tanta dan Tafahna untuk menyambut hari raya bersama kami di Kaherah ini. Terima kasih diucapkan kepada sahabat2 dari Tanta ; che mat, fairuz, Mg lah,baha n madi dan tidak dilupakan sahabat tunggal dari tafahna hafizi kerana sudi datang bermalam dirumah kami bagi menyambut hari raya bersama-sama.

Pada malam hari raya rumah kami cukup meriah, semuanya ada tugas masing2. Ada yang mengemas rumah, ada yang duk gosok baju, ada yang memasak, ada yang buat kuih dan ada jugak yang tidur..he2.. dengan ungkapan mudahnya masing2 ada kerja. Pengalaman berada di Mesir ini banyak benar mendidikku sikap berdikari, semua kerja perlu dilaksanakan sendiri, tiada bantuan ayah bonda. Pertama kali berada di Mesir, aku memberanikan diri untuk membuat kuih raya. tak pernah ada pengalaman, tidak pernah mencuba, alih2 kat mesir ni nak mencuba..tak kira la menjadi ke tak tu, janji dapat makan hu2..sedih2, beginilah nasib orag bujang diperantauan. Kepada orang perampuan tu ingat sikit, kami kaum lelaki pun pandai gak buat kuih ni tau…Cuma yang tinggal sedap ataupun tak je….tp yang jelasnya kuih kami kali ni memang berjaya...keras semacam je hu2.."patah gigi aku"kata ust nije.

Al kisah dipagi raya pula, kami terpaksa sembahyang raya bersama orang arab. Kebiasaan tahun-tahun sebelum ini kami pelajar-pelajar Malaysia dengan anjuran pihak PMRAM akan bersembahyang di masjid Musa kawasan hayyu sabi’ setelah selesai orang arab sembahyang. Walau bagaimanapun pada tahun ini, pihak safarah membuat keputusan untuk melaksanakan solat hari raya di dataran komplek hayyu asyir dan pihak PMRAM turut diajak bekerjasama. Kebetulan pula rumah Kelantan menganjurkan majlis hari raya. Jadi terpaksalah kami sembahyang raya bersama orang arab kerana majlis di jangka bermula jam 9 pagi.

Seperti biasa, orang arab akan sembahyang awal lebih kurang 6.30 pagi lagi. Setelah bersiap dan makan sarapan pagi yang dibuat oleh qodir, jam telahpun menunjukkan pukul 6.15pagi. kami bercadang untuk bersolat di masjid Riduan,Tiba-tiba imam melaungkan assolatu jaamiah,solatu jaamiah.. “woi ore nk smaye dh tu, cepat-cepat” ajak man. Kami semua terkejut kerana dalam kotak pemikiran masing-masing menyangka smaye raya akan dilakukan pada jam 6.30 pagi. Maka Kelam kabut la semua turun menuju ke masjid riduan. Belum sempat sampai ke masjid, kedengaran imam melaungkan takbir menandakan untuk rukuk.

“Adusss..cam ne ni? Ha! Masjid bukhari duk tengah takbir lagi tu,Kita smaye di masjid Bukhari la”cadang piji. Masjid bukhari terletak lebih kurang 1km dari masjid Riduan. Berlarilah kami ke masjid bukhari pula nasib baik la sempat. Sempat memang la sempat tapi berpeluh juga la pagi tu. Selesai solat dan mendengar khutbah kami bersalam dan berpelukan memohon maaf dan mengucapkan selamat hari raya sesama sendiri termasuk arab.

“kullu am wantum bikhair”. “kullu sanah toyyib”. ucapan yang tidak pernah lekang dari mulut-mulut orang arab menyebabkan kami turut terikut-ikut cara mereka. Sangat meriah pagi itu dan kami tidak melepaskan peluang untuk bergambar bersama-sama. “Berada jauh diperantauan ni kalu tak kawan sape la lagi nak membahagiakan kita”. So… pastikan kita sentiasa mempunyai kawan-kawan dan happy selalu, baru la tak teringat kat mesia nuh..

Teman—temanku sekalian, aku ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri kepada semua yang mengenali diri, mohon maaf atas segala kesalahan tingkah laku, perbuatan dan ucapan. Semoga persahabatan kita terus berkekalan ………..selamat ber-aya


akhirnya...inilah kuih raya yang menjadi kontroversi he2..nampak cam sedap je hu2.


tok bomoh sedang memasukkan jem dlm biskut, katanya : "ni la cara nak wat biskut tat"...


bergambar kenangan bersama sahabat2 dari tanta


bergambar dihadapan masjid bukhari hayyu sabi'

0 Comments: