SunyinyaTanpa Teman....

Saturday 18 October 2008

By : ayah ngah

Sunyi Adam andai diciptakan tak berteman

Suramnya alam andai diciptakan siang tanpa malam

Sedihnya bulan andai diciptakan tanpa bintang

Itulah lukisan alam…semuanya ciptaan Tuhan.


Entry kali ini pasti mengundang kontroversi sekiranya tidak diperjelaskan dengan terperinci. Sunyi bukan bermakna mencari teman hidup ini akan tetapi kesunyian dirasai dek kerna kehilangan teman seperjuangan disisi. Inilah hakikat yang perlu disedari khususnya pada diri ini. Kita seringkali tidak pernah mengigati teman yang berada disisi, akan tetapi ianya akan terasa bila kehilangannya mula meniti. Itulah hakikat kehidupan realiti, saling memerlukan antara satu sama lain bagi melengkapi diri.


Memang tidak dinafikan, teman adalah penyeri kehidupan. Bagaikan ombak dengan lautan, bagaikan lagu dengan irama, menggonggah kehidupan mencari kedamaian. Oleh sebab itu tanpa teman hidup laksana dalam kegelapan suram dan muram menanti pengakhiran.



"teman-teman dikatakan penyeri kehidupan"..sekadar gambar hiasan



Ah!!kemana sahaja teman-temanku ini, sunyi meresap dalam diri….sudah lama tidak mendengar hilaian tawa, tiada gurau senda. Adamu tidak dirasai, hilangmu amat dicari, hadirmu amat dinanti. Teman yang ada pula menghilangkan diri, ada ke Tanta dan tidak kurang yang membawa diri, hidup berbelah bagi demi mencari identiti sendiri.


Oh…Masih di ingat ramadhan yang telahpun berlalu pergi. Masa bersahurlah amat terasa sekali, sunyinya hidup ini memerlukan ramai teman disisi. Makan sahur hanya bertiga, bangun bila terjaga menanti teman yang belum tiba lagi…adakah ini penumpul selera diri???


Terima kasih kepada teman-teman yang masih setia disisi. Kalianlah semua pengubat kesunyian ini demi mencari sebuah kematian hakiki yang entah bila akan akan mengunjugi. Semoga kita semua bersiap sedia menanti, agar memperoleh balasan yang abadi.


ikhlas dariku

Ahmad Tarmizi Mohd Arifin

Syariah Islamiah,kaherah

0 Comments: