Rahsia bulan Zulhijjah

Saturday 29 November 2008

By : baba wan


Salam Zulhijjah buat semua,

Baru rasanya kita menyambut hari raya Aidilfitri sekarang telahpun masuk bulan Zulhijjah yang mana merupakan bulan untuk kita menyambut kedatangan Aidiladha tidak lama lagi. Itulah fitrah alam, sentiasa bergerak menuju hadapan tanpa menoleh kebelakang. Setiap masa yang berlalu itulah umur kita, maka gunakanlah dengan penuh hikmah tanpa dibuang begitu sahaja.

Justeru, dibulan Zulhijjah ini, saya ingin mengajak teman-teman sekalian untuk sama-sama menambahkan amal ibadah kepada Allah s.w.t sesuai dengan tuntutan sebagai seorang hamba yang mahu digelar al-abidun as-salihun. Sesuai dengan bulan yang amat bermakna ini, disamping ummat Islam melaksanakan ibadah haji di Makkah, marilah kita sama-sama menambahkan amal kita semua dengan melaksanakan ibadah puasa sunat.
Bila masuk sahaja bulan zulhijjah, kita diseru untuk memperbanyakkan serta meningkatkan amal ibadah kepada Allah demi mencari keredhaannya. Justeru, bermula 1 zulhijjah kita diseru melakukan ibadah puasa sunnat sesuai dengan dalil hadis Rasulullah s.a.w sebagai mana berikut;

Dari Ibnu Abbas r.a, Rasulullah s.a.w telah bersabda

Maksudnya: “Tidak ada hari yang amal soleh padanya lebih dikasihi Allah selain dari hari-hari yang sepuluh ini.” Para sahabat bertanya: Walaupun berjihad di jalan Allah? Rasulullah bersabda: “Walaupun berjihad di jalan Allah, kecuali lelaki yang keluar (berjihad) membawa diri serta hartanya dan tidak kembali lagi selepas itu (syahid).”
(H.R: Al-Bukhari, Ahmad, At-Tirmizi).

Selain itu juga hadis Dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:

Maksudnya: “Tidak ada hari yang lebih besar di sisi Allah s.w.t dan beramal padanya lebih dikasihi oleh Allah dari hari-hari yang sepuluh ini. Maka perbanyakkanlah padanya bertahlil, bertakbir dan bertahmid.”
(H.R : Ahmad)

Apakah yang dimaksudkan dengan hari-hari yang sepuluh itu? Para ulama’ telah memberikan pelbagai pendapat dan apa yang saya ingin ambil disini ialah Para ulama’ turut menyatakan hari sepuluh tersebut ialah hari dalam bulan zulhijjah. Iaitu bermula pada 1 zulhijjah -10 zulhijjah.


Dalil puasa hari wuquf

Dari Abu Qatadah, sabda Rasulullah s.a.w :
Maksudnya : “Puasa hari arafah dapat menghapuskan dosa dua tahun yang telah lepas dan akan datang, dan puasa Assyura menghapuskan dosa setahun yang lepas”.
(H.R : Muslim)

Maka, sesiapa yang mampu dan menginginkan fadilat tersebut hendaklah berpuasa pada hari Arafah (9 Zulhijjah) kerana amalan ini telah sabit dari Rasulullah s.a.w. Walau bagai manapun, perlu diberi peringatan bahwa amalan Ini hanyalah disunatkan untuk orang yang tidak mengerjakan haji sahaja. Tetapi bagi jemaah haji yang sedang berwukuf di Arafah tidak disunatkan berpuasa kerana Rasulullah s.a.w tidak berpuasa sewaktu Baginda wukuf di Arafah iaitu pada tahun Baginda mengerjakan haji.

Kesimpulannya, tuntutan ini bukanlah tuntutan yng wajib dilaksanakan, namun ianya amat bermakna bagi mereka yang memahami dan ingin mendapat kelebihan darinya. Perlu dinyatakan bahawa, disamping dapat menambahkan pahala amal ibadah yang dilakkan, amalan-amalan sunat yang dilakukan ini sedikit sebanyak akan dapat menampung amal ibdah yang berkurangan.

Sama-samalah kita melaksanakannya……

0 Comments: